Zakon o varstvu potrošnikov – v slovenski pravni red prenesene rešitve treh evropskih direktiv
Zakon o varstvu potrošnikov je bil potrjen v državnem zboru. V slovenski pravni red so tako prenesene rešitve treh evropskih direktiv. Kakšne so torej spremembe, ki jih prinaša nov Zakon o varstvu potrošnikov?
Odprtje s.p. lahko opravite na DATA točki! Pokličite 01/600-1530!
Poenotena pravila med pravnimi redi držav članic EU
Zakon o varstvu potrošnikov bo poenotil pravila med pravnimi redi držav članic EU glede pravic in obveznosti potrošnikov v zvezi z nepoštenimi poslovnimi praksami, prodajno pogodbo, pogodbo o dobavi digitalni vsebine ali digitalne storitve ter nekaterih pravil v zvezi s kazenskimi sankcijami. Ker se zaradi globalizacije in digitalizacije potrošniški svet hitro spreminja, je potrebno uveljavljene pravice osvežite oz. nadgraditi. To je tudi namen sprejetega zakona.
Z našim kalkulatorjem lahko opravite informativni izračun plače!
Zakon o varstvu potrošnikov prepoveduje dvojno kakovost blaga
Zakon o varstvu potrošnikov med drugim prepoveduje dvojno kakovost blaga oz. izdelkov. To pomeni, da bodo slovenski potrošniki pri enakih proizvodih deležni enake kakovosti kot na primer italijanski ali nemški potrošniki. Kot primer se lahko izpostavi čokolada Milka. Kakovost čokolade bo morala biti enaka tako na primer na italijanskem trgu kot na slovenskem.
Preberite tudi – Povračila za prehrano bodo (lahko) s septembrom višja!
»Popoldanca« lahko odprete ob redni zaposlitvi!
Uvaja se tudi hierarhija jamčevalnih zahtevkov potrošnika
Zakon o varstvu potrošnikov uvaja tudi hierarhijo t.i. jamčevalnih zahtevkov potrošnikov proti prodajalcu zaradi neskladnosti blaga. To pomeni, da mora prodajalec najprej ponuditi brezplačno popravilo ali zamenjavo blaga. Nato pa znižanje kupnine ali odstop od pogodbe. Ker potrošnik po novem ne bo mogel prosto izbirati med zahtevki se uvaja pravica do zavrnitve. Ta potrošniku omogoča, da takoj odstopi od pogodbe, v kolikor se neskladnost blaga pojavi v 30 dneh od dobave blaga.
Preberite tudi – Kilometrina 2022, kaj je drugače?
Tržne garancije v slovenskem jeziku
Zakon o varstvu potrošnikov ureja tudi nekatere vidike tržnih garancij. Kadar je blago namenjeno prodaji na ozemlju Republike Slovenije, morajo tržne garancije biti izdane brezplačno ter v slovenskem jeziku. V primeru nepoštenih poslovnih praks, bo potrošnik lahko odstopil od pogodbe in zahteval odškodnino.
Kaj morate vedeti, če želite poslovati kot normiranec sp?
Novosti na področju digitalnih vsebin
Na področju digitalnih vsebin pa Zakon o varstvu potrošnikov uvaja naslednje novosti:
- na novo urejena pogodba o dobavi digitalne vsebine (glasbena datoteka, e-knjiga, računalniška igrica) in digitalne storitve (socialna omrežja, YouTube, Netflix, hramba fotografij v oblaku) – nekatere določbe se uporabljajo tudi v primeru, ko potrošnik namesto kupnine podjetju posreduje osebne podatke, kot je to zdaj običajno v primeru socialnih omrežjih, elektronski pošti in drugih digitalnih dobavah oz. storitvah;
- prodajana pogodba velja tudi za »blago z digitalnimi elementi« – npr. pametne ure, ki beležijo podatke o aktivnosti in jih posredujejo v oblak;
- na novo urejeno obvezno jamstvo za skladnost digitalne vsebine oz. storitve ter spremembo digitalne vsebine ali digitalne storitve;
- podjetja bodo dolžna zagotavljati potrebne posodobitve digitalne vsebine in storitve (tudi z varnostnimi posodobitvami);
- na novo se predlaga tudi obveznost spletnih tržnic, da potrošniku podajo dodatne informacije o razvrstitvi ponudb (po kakšnem ključu so informacije razvrščene, npr. najprej najnovejše in ali je podjetje plačalo za višjo razvrstitev) in jasno informacijo ali prek spletne tržnice sklepa pogodbo s podjetjem ali s potrošnikom;
- podjetja bodo morala potrošnika obvestiti, ko bodo ceno prilagajali na podlagi profilov potrošnikov;
- prepoveduje se skrito oglaševanje (oglaševanje v okviru drugih medijskih vsebin, kot so spletne objave ali filmi) ter lažno podajanje ocen in priporočil potrošnikov.
Preberite tudi – Dodatek do minimalne plače, kdaj se izplača?
Temeljna načela zakona se ne spreminjajo
Temeljna načela zakona so še vedno osredotočena na zaščito potrošnikov kot šibkejše stranke v razmerju s podjetji in pravici potrošnikov do sodnega in upravnega varstva. Z jasno določitvijo pravil pa se zagotavlja tudi načelo pravne varnosti. To posledično koristi tako potrošnikom kot podjetjem. Zakon o varstvu potrošnikov odpravlja tudi nesorazmerna bremena za podjetja. Podjetja bodo imela več prožnosti pri izbiri najustreznejših načinov komuniciranja s potrošniki. Prav tako pa bo zakon o varstvu potrošnikov poenotil merila, po katerih se odmerja globa v vseh državah članicah EU. Pri čezmejnih kršitvah se tako predlaga določitev globe v višini odstotka letnega prometa podjetja, pri čemer najvišji znesek takšne globe znaša vsaj štiri odstotke letnega prometa podjetja in je odstotek prilagojen glede na razširjenost kršitve. Besedilo predloga zakona je na tej povezavi.