Danes se praktično vsi podjetniki pozanimajo, ali so na voljo kakšna nepovratna ali pa vsaj povratna sredstva za podporo njihovih projektov. Velika večina hitro ugotovi, da je možnosti za pridobitev sredstev kar nekaj. Evropska unija in posledično tudi Slovenija namreč spodbujata predvsem razvojne projekte, pa tudi naložbe in seveda zaposlovanje. Že pri identifikaciji razpisov in pregledu njihovih zahtev in pogojev pa se neizogibno pojavi vprašanje, ali naj pri prijavi sodeluje tudi svetovalec za razpise.
>>> Bo vaša poslovna ideja uspešna? Preden poskrbite za ustanovitev podjetja in idejo realizirate, obiščite naše brezplačno izobraževanje Skupinsko svetovanje pred registracijo podjetja. Dobili boste veliko koristnih informacij!
Profil, znanje in kompetence
Najprej je treba opredeliti, kdo sploh je svetovalec za razpise. Najpogosteje so to ekonomisti ali finančni strokovnjaki, čeprav imajo lahko tudi tehnično, sociološko ali celo jezikoslovno formalno izobrazbo. Skoraj zagotovo pa gre za nekdanje ali še vedno aktivne podjetnike, ki se spoznajo na poslovanje, obvladajo številke, so izredno natančni in dosledni, govorijo več jezikov ter zelo veliko in predvsem hitro berejo in pišejo.
>>> Ne spreglejte: Postopek prijave projekta na razpis v 10 korakih!
Nikakor pa to niso supermani, ki vedo vse in imajo rešitev za vsako vašo težavo. In ne, prav gotovo vam ne bodo napisali celotnega razpisa. To je sicer prevladujoče, vendar dejansko zmotno mnenje. Poglejmo si ključne razloge, zakaj to ni praktično izvedljivo:
- Svetovalci delajo za številna podjetja v različnih industrijskih panogah. Preprosto ni realno pričakovati, da bodo zelo podrobno poznali prav vašo panogo. Še manj pa, da jo bodo poznali bolje od vas samih.
- Projekti, še posebej razvojni projekti, zahtevajo predvsem inovativne ideje z odličnim tržnim potencialom. Oblikovanje takšne ideje je naloga podjetnika. Če bi svetovalec imel takšno idejo, bi jo najbrž že sam uresničil.
- Delo svetovalca za razpise obsega cel kup različnih področij, zato ima ta veliko znanja iz zelo majhnega števila področij (vezanih na razpise) in nekaj malega znanja iz zelo velikega števila področij (kot posledica izkušenj in dela za številna podjetja). Za res izvirne razvojne ideje na nišnih tehnoloških, podjetniških ali socioloških področjih pa takšen profil znanja in kompetenc ni najbolj primeren, zato od svetovalcev ne pričakujte čudežev.
>>> Abeceda poslovanja je izobraževanje za sveže podjetnike brez izkušenj z vodenjem poslov. Pridružite se nam!
Kaj torej sploh počne svetovalec za razpise?
V grobem ima svetovalec za razpise tri naloge:
1) Identifikacija ustreznih razpisov za projektne ideje
Vsak projekt se lahko sofinancira iz različnih virov, prav tako se lahko sofinancirajo različne aktivnosti ali faze projekta. Za najbolj optimalno pridobivanje sredstev za posamezen projekt je potrebno natančno poznavanje programov, evropskih in nacionalnih strategij ter splošnih zakonitosti razpisov. Poleg neštetih ur branja in analize vseh mogočih dokumentov, so tu izjemnega pomena tudi praktične izkušnje.
2) Prilagoditev projektne ideje specifikam konkretnega razpisa
Pri tej nalogi se lahko svetovalec za razpise najbolj izkaže. Vsi programi, tako kot večina razpisov, so togi, neupogljivi, restriktivni in običajno nadvse neprimerni za večino podjetniških idej. Svetovalec za razpise mora podjetnikovo projektno idejo v čim večji meri prilagoditi zahtevam in pogojem konkretnega razpisa.
Obenem pa mora poskrbeti, da ta še vedno obdrži vse osnovne elemente, ki si jih je podjetnik zamislil. Gre za iskanje kompromisa med željami in pričakovanji podjetnika ter države oziroma EU. Na koncu pogosto ni nihče povsem zadovoljen, ključno pa je, da ni nihče nezadovoljen.
3) Oblikovanje projektne prijave in izvajanje poročanja
Tu pa že govorimo o tistem najbolj mukotrpnem delu, na videz neskončnemu izpolnjevanju preštevilnih obrazcev in prilaganju najrazličnejših dokazil, ki mu ob uspešni prijavi sledi izpolnjevanje še številčnejših obrazcev in zbiranje novih, seveda obsežnejših dokazil. Temu delu se noben svetovalec za razpise dejansko ne veseli, vendar ga čisto vsi sprejemajo kot neizogiben del posla. Je pa zelo pomemben in celo izredno zaželen, saj to pomeni, da sta bili prvi dve ključni nalogi uspešno opravljeni.
Ali se torej izplača najeti svetovalca?
Odvisno. Prvi predpogoj, da razpis dobite, je dobra, inovativna ideja. Slednje vam s kakovostnimi nasveti na brezplačnem izobraževanju Zasluži denar s svojim hobijem ali idejo pomagajo poiskati tudi naši podjetniški strokovnjaki.
Ko imate dobro idejo, sledi premislek, ali imate čas, znanje in voljo, da se ukvarjate s prijavami na razpise. Predvsem manjša podjetja se pogosto odločajo za najem svetovalca, saj jim vedno vsega primanjkuje, dolgoročna potencialna korist pa močno presega vložek časa in denarja. Pri srednje velikih in večjih pa je že legitimno vprašanje, zakaj ni svetovalec za razpise del stalnega osebja.
V vsakem primeru pa morate svetovalca vključiti v vse strateške, razvojne, zaposlitvene in naložbene odločitve. Zagotoviti mu morate podporo in vsebinsko pomoč, saj svetovalec ne piše projektov iz ničle; on jih prilagaja razpisom, nadgrajuje, plemeniti, spreminja njihov fokus, jih predstavlja v lepši luči, širi ali oži, izboljšuje. Uspeh na razpisu je že tako negotov in pogosto odvisen od sreče oziroma naklonjenosti posameznih ocenjevalcev. Svetovalec na razpisu vam lahko sicer bistveno dvigne možnosti za uspeh, toda sam ga ne more zagotoviti. Več glav več ve in več rok več naredi.
>>> Bi tudi vi radi ob ustanovitvi podjetja znižali stroške poslovanja? Naučite se sami voditi svoje knjigovodstvo!
Avtor besedila je Uroš Malbašić, DATA d. o. o.
Deli na FacebookuDeli na Twitterju