Go to Top

Neželena elektronska pošta (spam)

Se vam je že zgodilo, da ste v svoj elektronski predal prejeli neželeno sporočilo (spam)? Po vsej verjetnosti je odgovor pritrdilen, po junijski Symantecovi raziskavi je namreč kar slabih 50% vse prejete pošte neželene (spam).

Kaj pravzaprav je neželena pošta?

Neželeno pošto lahko delimo na več kategorij (nenaročena oglasna sporočila, ribarjenje (phishing), pošiljanje zlonamerne kode (malware), spletne goljufije), skupno pa jim je to, da se s prejemanjem (komercialnih sporočil) nismo strinjali. Neželena pošta je lahko čisto neškodljiva (neko podjetje nas želi prepričati v nakup izdelka ali storitve) lahko pa gre tudi za bolj nevarno pošto s pomočjo katere želijo nepridipravi pridobiti dostop do našega računalnika in na njem shranjenih podatkov.

Kako jo prepoznati?

Ponavadi tovrstnega sporočila ne boste pričakovali in bo prišlo iz vam neznanega naslova. Bodite pozorni tudi na priponke – te lahko vsebujejo na videz nedolžno datoteko (Word dokument), ki lahko vsebuje zlonamerno kodo. Sumljivih dokumentov ne klikajte in odpirajte, uporabljate pa tudi protivirusni program, ki vas bo v takem primeru opozoril in preprečil odpiranje okuženih dokumentov. Seveda pa se moramo ob tem zavedati, da 100% zaščite ni (lahko gre za nov, nepoznan kos kode). Večkrat je pokazatelj neželene pošte tudi jezik sporočila, ki vsebuje veliko pravopisnih napak, morda je bil preveden s kakim od strojnih prevajalnikov kot je Google Translate. Dvig obrvi bi morala povzročiti tudi sporočila, ki vam nudijo brezplačne produkte ali nagrade (pa v  igri in žrebanju sploh niste sodelovali).

Kako vas pošiljatelji najdejo?

Do vašega elektronskega naslova lahko pridejo na več načinov:

  • objava elektronskega naslova na vaši spletni strani,
  • registracija na sumljivih forumih,
  • prispevki v USENET konferenčnem sistemu,
  • za prenos ali registracijo brezplačnega programa ste posredovali vaš naslov,
  • sodelovali ste v kateri od lažnih nagradnih iger na enem od družbenih omrežij,
  • izpolnili ste spletno, tiskano anketo ali nagradno igro,
  • naročili ste se na spletne novice, urednik pa je vaš naslov posredoval tretji osebi,
  • vaš elektronski naslov je na svoji spletni strani objavil nekdo drug.

Kako se neželene pošte obraniti?

Skušajte biti pozorni kje objavljate vaš e-naslov. Če gre za objavo na spletni strani uporabite katero od tehnik zamegljevanja e-naslova (email obfuscation), ob registraciji na spletnih straneh in v programih pa uporabite sekundarni naslov pripravljen le za ta namen (ali pa uporabite servis za začasen elektronski naslov kot je npr. 10 Minute Mail – ali Spamgourmet).

Spam sem že dobil kaj lahko storim?

Najprej dobro preverite pošiljatelja in se prepričajte, da se na sporočila niste prijavili sami, pošiljatelja lahko tudi povprašate kje je vaš e-naslov in soglasje za pošiljanje dobil. V primeru, da ste prepričani, da gre za spam, lahko prijavo pošljete na tržni inšpektorat ali na APEK, Agencijo za pošto in elektronske komunikacije. Če sumite, da je podjetje, ki ste mu svoj e-naslov posredovali sami le-tega posredovali tretji osebi brez vašega dovoljenja pa lahko kontaktirate informacijskega pooblaščenca. Pred tem lahko pošiljatelja prosite, da vas iz svoje liste pošiljanja odstrani. V primeru, da gre za neželeno pošto, kjer pošiljatelj ni znan (razna zdravila in tablete, sumljive spletne storitve) pa je najbolje ustrezno nastaviti filter neželene pošte v vašem odjemalcu, saj se lahko zgodi, da boste s tem, ko boste pokazali, da je vaš račun “živ”, deležni še dodatne neželene pošte.

Dodajte svoj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja